Contact Stichting Torna

Regiobank

www.tornacultura.nl

Torna | Cultura

De Vereniging Vrienden van Thorn viert dit jaar haar 50-jarig jubileum. In dat kader wordt er in samenwerking met een groot aantal Thornse culturele verenigingen en stichtingen een Thorndag gehouden.

Onder de titel THOEAR TRÉKTJ vinden er op zondag 25 juni 2017 in het centrum van Thorn allerlei activiteiten plaats waarmee de Thornse gemeenschap laat zien wat Thorn op cultureel vlak in huis heeft. Het programma vermeldt o.a. concerten, toneel- en filmvoorstellingen, rondleidingen, lezingen en andersoortige presentaties.

Tijdens deze Thorndag gaat in het museum ‘Het Land van Thorn’ de tentoonstelling TROTS van start. Een expositie die een beeld geeft van 50 jaar cultureel leven in Thorn. De tentoonstelling  is geopend tot en met zondag 3 september 2017.

Ook Torna | Cultura, die inzet op ‘cultuur voor iedereen’, is bijna vanzelfsprekend in beeld tijdens de expositie.

De microfoon staat erin centraal voor datgene wat Torna | Cultura wil uitdragen.
De microfoon benadrukt de duidelijke, heldere en bovenal welluidende wijze waarop Woord & Beeld & Muziek tijdens de Torna | Cultura – cafés worden overgebracht op het publiek.

TORNA | CULTURA wil informeren, inspireren, prikkelen en verleiden.
Zij wil personen, organisaties en instellingen ruimschoots de gelegenheid bieden zich tijdens de Torna | Cultura – cafés te presenteren en het publiek kennis laten nemen van alle facetten die de kunst en de cultuur uit Thorn en omgeving te bieden hebben.
Dit alles zonder onderscheid te maken tussen amateurs, talenten en professionals.

Daarbij komt het logo van Torna | Cultura centraal in beeld.
Het logo geeft immers op een uitstekende wijze aan waar Torna | Cultura voor staat:
•   het is afgeleid van dat van de Stichting Torna: Torna | Cultura maakt als werkgroep deel uit van deze stichting,
•   de kleur rood staat voor passie, hartstocht, energiek, avontuurlijk en dynamisch
•   het hoofd verbeeldt de mens: uniek, scheppend, denkend, creërend
•   de muzieksleutel staat voor toonkunst, klank, zang
•   de pen verbeeldt schrijven, woordklank, poëzie en proza
•   het boek: lezen, voordracht, luisteren
•   de filmstrip: waarnemen, communicatie, verbeelding, boodschap
•   het masker: toneel, dans, drama, expressie
•   de penselen: creatie, beelden, schilderkunst
•   de komma verwijst naar ‘even pauze’, reflectie, ontspannen, nagenieten
•   de komma is tevens een tekstballon, waarin woord en beeld elkaar complementeren.

Op de leestafel vinden de bezoekers een fraai vormgegeven overzichtsfolder van de programma’s die Torna | Cultura de voorbije seizoenen heeft gepresenteerd. Interessant en boeiend om de gasten in beeld te zien voorbijtrekken.

Torna | Cultura hoopt op haar manier een waardevolle bijdrage te leveren aan de tentoonstelling “TROTS”, de trots van het culturele leven waarvan Torna | Cultura een trotse ambassadeur is.

Op zondag 12 maart jl. heeft Torna | Cultura het seizoen 2016-2017 met een bijzonder Café afgesloten. De Programmaraad presenteerde dit seizoen een viertal genoeglijke en interessante middagen. Vele bezoekers hebben ervan genoten!

Nu staat de zomer voor de deur. Een periode die in het teken staat van het genieten van de natuur, het buitenleven, het mooie weer en een welverdiende zomervakantie.

Achter de schermen zit de Programmaraad van Torna | Cultura echter niet stil. Er wordt al het nodige voorwerk verricht voor een nieuw seizoen, zoals het vaststellen van de data waarop de Torna | Cultura - cafés zullen plaatsvinden.
De Cafés in het seizoen 2017-2018 zijn gepland op

zondag    8 oktober 2017
zondag    26 november 2017
zondag    14 januari 2018
zondag    4 maart 2018

Telkens om 14.30 uur in café-restaurant Aod Thoear, Steegputstraat 2-4, Thorn.

Voor de start van een nieuw seizoen is een stevige financiële basis een voorwaarde. We kunnen immers niet investeren vanuit een lege beurs. Daartoe start in de loop van de zomermaanden een sponsor- en crowdfundingsactie. Aan de organisatie en uitvoering ervan wordt op dit moment gewerkt.

Ook uw steun als begunstiger is welkom.

Geeft u nu al op:Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. U ontvangt dan automatisch de digitale nieuwsbrief. Bij ondersteuning met een bedrag van € 25,00 ontvangt u als dank-je-wel één passe-partout die het persoonlijke recht geeft de serie Cafés in 2017-2018 gratis te bezoeken.

U kunt uw geldelijke steun overmaken op ons rekeningnummer:

NL50 RBRB 0827 7420 37

De Programmaraad van Torna | Cultura wenst u een fijne vakantieperiode toe en hoopt u in goede gezondheid te mogen verwelkomen in het cultureel Café op zondag 8 oktober a.s.
We brengen u tijdig op de hoogte van het programma van die middag.